בעיית המטרונית וכריתת העצים

מרים וישראל בן-עזרא • כניסות

                                                       אלה הם הנתונים המעודכנים

תרגיל ביחסיי ציבור

הזמנת התושבים לקונסרבטוריום, עם כיבוד איכותי ויחצנים, הייתה כדי לשכנע בצורך שבפרוייקט המטרונית.

סביר גם שיטעו ויטענו שהנה הציבור בא ומעוניין בפרוייקט, למרות שאיש לא טען לטובת הפרוייקט.

נוכחו במקום מעט מאד אנשים. רובם עובדי העירייה, גורמים הנוגעים לפרוייקט ומעט תושבים שבינם בלטו תושבי בוסתן-הגליל שכידוע הם מתנגדים נחרצות לפרוייקט. הגיעו גם מעט תושבי עכו שהביעו התנגדותם לפרוייקט.

תמוה שממשיכים בפרוייקט, למרות שפקיד-היערות הארצי הכריז שאין לכרות עצים לטובת המטרונית.

העצימו מאד בצורך במטרונית, אך הודו שזה יהיה על חשבון תנועת הרכבים הפרטיים.

תוך "מריחות" והטעיות, לא שכנעו שבדקו חלופות אחרות.

המתכננים הודו שיהיו 3 שנים של חסימות תנועה לצורכי העבודה. גם לא הכחישו שיהיו פקקים לאחר תום העבודה. 

נציגת העירייה, השתדלה לא לחשוף את הגדלת % הבנייה (בשכונה החדשה) ב-30%. כלומר כ-360 דירות נוספות שמשמעותן כ-500 רכבים נוספים, על אותו שטח קרקע. מ-1200 יח' דיור ל-1560 יח' שזה מעל ל-1600 יח' רכב – למשבצת קרקע קטנה!....

זה הגורם להתפשטות מזרחה והכוונה להשמדת שד' האקליפטוס.

יצויין שתוספת של 360 יח' דיור הם תוספת הכנסה של כ-360 מיליון ₪ ליזמים.

מערבית לשדרת האקליפטוס סללו כביש שרות. יכלו לעשות את המטרונית, מסלול אופניים וכו' ע"י הרחבת כביש השרות הנ"ל שסללו ממילא. אלא שזה כאמור לא מתאפשר, בגלל הצפיפות שייצרה התוספת של 30% יח' הדיור. וכך רוצים להשמיד שדרה מפוארת שהינה נוף שחר ילדותנו.

השדרה

מדובר בעצים היסטוריים, בני למעלה מ-100 שנים. עצים עצומים ושדרה מפוארת.

בין יתר ה"מריחות" נאמר שישתלו עצים אחרים – שכמובן, מכל הבחינות, זה לא יכול להיות תחליף לקיים.

ראוי לציין שרה"ע ביקש שיחוסו על העצים ואכן אני יודע, את אהבתו לעצים, אלא שדבריו נופלים על אוזניים אטומות וכי מדובר על "חלב שנשפך". התכניות נעשו לאורך שנים מבלי לשתף את הציבור והביאו לפנינו עובדות מוגמרות.

הם שיכנעו את קק"ל שאישר הכריתה באופן פזיז, אך בעקבות הערר שהגשתי והתנגדות התושבים, קק"ל ביטל האישור ואסר כריתת העצים לטובת המטרונית.

אישור הכריתה לטובת המובל נעשה, מבלי שבקק"ל ידעו שבמקור הייתה אופצייה להוביל המים ישירות מערבה לים. על כן, יש הצדקה להתנגד גם לכריתה לטובת המובל.

המובל

נושא המובל הזוי, משום שמתכוונים להוציא מובלים מהשכונה החדשה, בכיוון הפוך אל מתחת לכביש 8510 (עכו-נהרייה), להובילן צפונה – תוך השמדת עצים – אחר כך שוב מערבה מתחת לכביש, לכיוון הים. במקום להוביל את המים מהשכונה ישר מערבה לים.

כל הסיבוב ההזוי נעשה, בגלל הצפיפות שייצרו בשכונה.

נציגת העירייה הטעתה מספר פעמים. בין היתר אמרה שהסיבוב הגדול יוזיל את העלות.....

כמו כן אמרה – בנושא הובלת המים ישירות מערבה – שמסילת הרכבת מהווה חסם.

זו אמירה אומללה, משום שהמובל כן עובר מתחת לרכבת!.....

האבסורד של נושא המים

בגבול הדרומי של בוסתן הגליל, מובילים כמויות עצומות של מים אל הים.

בצד השני, בגבול הצפוני של בוסתן הגליל, מתכוונים לבנות מפעל הטפלה ולהביא מים מהים!.....

פעמיים עלויות עצומות, כשפשוט אפשר לאגור את מי-הגשמים.

המטרונית

חשוב לדעת שהמטרונית אמורה להגיע עד לבוסתן הגליל כאמור ותופעל בעוד 3 שנים ורק בעוד כ-10 שנים היא תמשיך לנהרייה.

הנזק לסביבה יהיה עצום וכך גם לתחבורה שבאזורנו הייתה שקטה. מתכוונים לעשות 5 מסלולים, עם תנועה רבה.

אחד מהבעיות שאני מזהה, הינו המעבר מתחת לרכבת (ליד דושניצקי) בכניסה לעכו. כולם, המטרוניות והרכבים ייתקעו ב"צוואר הבקבוק" הזה ותהייה קטסטרופה תחבורתית.

במקביל לעובדה שהמטרונית תמשיך לנהרייה רק בעוד 10 שנים, מתכננים להקים בתקופה זו שכונה גדולה – שכמעט תכפיל את מספר תושבי עכו – מזרחית לכביש 4 (כביש עוקף עכו) על שטח פרדסיי האבוקדו לשעבר.

היה חכם – לו היו מבצעים את הרכבת והמטרונית בכביש 4 – כביש עוקף עכו – כמו נתיבי-איילון בת"א ומשם תחבורה ציבורית לתוך העיר, מבלי לחצות את העיר ל-2 ו"לפוצצה" בפקקי תחבורה בכבישים הפנימיים.

פתרון זה היה גורם לאיכות-החיים בכבישים הפנימיים וכן היה מונע את חציית בוסתן-הגליל ל-2.

לא תמיד ההחלטות הן חכמות ולא תמיד האינטרסים נקיים. אין מי שייגן על התושבים – אלא התושבים עצמם.

חשוב שבמשמרת שלנו נהייה ערניים ושלא נוריש לילדינו פרוייקטים בתנאים בלתי נסבלים וגם ללא שדרת העצים.

ישראל בן-עזרא